De kracht van een goed logo

De kracht van een goed logo

Wat is de kracht van een goed logo? Waar moet het aan voldoen? De combinatie van beeld, naam en kleur zorgt ervoor dat je het bedrijf of merk meteen herkent.

Achter een krachtig logo zit vaak een filosofie of bepaalde gedachte. Het moet meteen duidelijk maken waar jouw bedrijf of merk voor staat en jouw doelgroep aanspreken.  Je wilt herkenbaar zijn en opvallen tussen jouw concurrenten.  Een sterk en herkenbaar logo bedenken is een kunst op zich. Daarbij valt over smaak niet te twisten. Zorg in ieder geval dat het logo bij jou past.

Lees onderstaande tips om te ontdekken waar een goed logo aan moet voldoen.

1 Duidelijkheid

Je logo moet meteen duidelijk maken waar je bedrijf voor staat. Wat is de achterliggende gedachte, de filosofie? Bedenk wat je als bedrijf wilt uitstralen en wat jouw doelgroep aanspreekt.

Een logo wat dit erg goed doet, is het logo van Alzheimer Nederland. De vervaging in het logo geeft visueel weer wat de effecten zijn van alzheimer. De doelgroep, mensen met dementie en hun naasten, herkent zich hierin en krijgt het juiste gevoel.

Logo alzheimer nederland

logo Alzheimer Nederland

2 Uniek en onderscheidend

Wees uniek, maak geen logo’s na van andere bedrijven. Er zijn websites waar je je eigen logo kan maken en kopen. Dit raad ik af omdat het dan niet bij jouw bedrijf past, Daarbij worden deze logo’s meerdere keren verkocht en zie je deze logo’s dus bij meerdere bedrijven. Hoe vaak heb je dezelfde lotusbloem al gezien?

Je wilt opvallen tussen je concurrenten en dat lukt niet als je logo lijkt op die van je concurrenten. Dus zorg dat mensen jouw logo onthouden, wees uniek en origineel.

Moet een logo dan laten zien wat het bedrijf aanbiedt? Nee dat hoeft niet, een autodealer hoeft geen auto als logo. Een logo is ter identificatie. Kijk bijvoorbeeld naar Apple. Ze verkopen echt geen appels toch? Het logo van Apple heeft niets met de producten te maken maar is wel herkenbaar en onderscheidenduniek.

logo Apple

3 Veelzijdig/Schaalbaar

Ziet je logo er goed uit op een pen, je website, visitekaartje, briefpapier, T-shirt en je auto? Dan is je logo schaalbaar. Schaalbaar wil zeggen dat je het logo in verschillende vormen zoals vierkant, liggend rechthoekig en staand rechthoekig kan gebruiken.

4 Kleurgebruik

Kleurmarketing is een van de belangrijkste marketingtechnieken om mensen te beïnvloeden. Kleuren die jij gebruikt voor je logo (en ook je huisstijl en website), hebben een enorme impact op de gevoelsbelevenis en het gedrag van mensen. Kijk ook naar kleurcombinaties.

Bedenk goed wat je als bedrijf wilt uitstralen, passen jouw kleuren daarbij? Welke kleuren spreken jouw doelgroep aan?

Kijk ook naar wat je concurrenten doen. Gebruiken zij allemaal de kleur blauw, kies dan voor een andere kleur (blauw) om je te onderscheiden. Laat de gekozen kleuren terugkomen in al jouw media-uitingen zoals de huisstijl en je website. Dit zorgt voor herkenning en betrouwbaarheid. Kies niet meer dan maximaal 3 kleuren in je logo.

Hieronder een infographic om je een idee te geven van kleurenmarketing.

kleuren invloed waaier1

 

Een goed logo is niet afhankelijk van kleur. Maak ook een diapositief (zwart-wit) variant en een logo in grijswaarden. Blijft je logo dan ook herkenbaar, dan heb je een sterk logo.

Kijk bijvoorbeeld naar het logo van WhatsApp. In de originele groene kleur van het logo kennen we allemaal, maar zelfs als je dit logo in zwart/wit ziet, herken je het meteen!

whatsapp logo

5 Tijdloos

Een goed logo is tijdloos en gaat jaren mee. Ga dus niet in op tijdelijke trends, want als de trend voorbij is, is jouw logo weer ouderwets. Mag je dan nooit meer je logo veranderen? Natuurlijk wel, elk logo kan gerestyled worden, waarbij je details aanpast naar de huidige tijd. Ook wanneer jouw bedrijfsactiviteiten veranderen, of je logo past niet bij je, kan je beter een nieuw logo laten maken.

Het logo van Google, heeft in de loop der jaren de nodige aanpassingen gehad om het te moderniseren naar de huidige tijd. Maar de aanpassingen zijn subtiel. Het is een tijdloos logo.

google logo aanpassingen

6 KISS – Keep It Simple, Stupid!

Hoe eenvoudiger je logo, hoe beter. Je wilt dat mensen je logo snappen, gemakkelijk onthouden en herkennen. Houdt je logo dus simpel, “Less is more”. Dit noemen we ook het KISS-principe: Keep it Simple Stupid!

logo CherAll

Logo CherAll

Logo CherAll

Benieuwd waar het logo van CherAll voor staat? Ik zal hieronder mijn logo uitleggen.

Ten eerste is het dan belangrijk dat je weet waar CherAll voor staat. CherAll (of Cher All) lijkt, als je het verbasterd op Share All. Ik wil mijn kennis en ervaring delen om ondernemers succesvol te maken.

Ik houd me met verschillende disciplines bezig die gezamenlijk zorgen voor nog meer succes.

Deze filosofie heb ik in mijn logo verwerkt.

De letter C van mijn logo bestaat uit pixels, blokjes, wat staat voor de verschillende disciplines, zoals websiteontwikkeling, apps, grafisch ontwerp, Messenger marketing enzovoorts. Pixels omdat veel van mijn werkzaamheden met pixels te maken hebben.

De losse blokjes rond de letter, kan je op 2 manieren zien:

De losse blokjes gaan van buiten in het logo. Het staat voor de verschillende disciplines, ze vallen samen tot 1 geheel en versterken elkaar.

Maar ook andersom: dat de blokjes mijn kennis zijn die ik verspreid, dus ze gaan uit de C.

Kleurkeuze

De kleuren die ik gebruikt heb zijn petrol blauw, denim drift en ochre gold.

Petrol: (donkerblauw)

Blauw wordt benoemd als een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, oprechtheid, loyaliteit en effectiviteit. Ook heeft het associaties met duidelijke communicatie, logica en koelte. Blauw heeft een mentaal effect en beïnvloed het helder kunnen denken. Hoe donkerder de kleur, hoe helderder iemand denkt…;)

Denim Drift (Licht Grijsblauw):

Het is de woonkleur van 2017. Een mooie, tijdloze en veelzijdige grijsblauwe kleur. Bij iedere lichtval zal de kleur er anders uitzien. Voor mij staat deze kleur dus voor verandering en verwondering. Het grijs is een neutrale kleur die ontstaat door vermenging van zwart en wit. Zwart met zijn kracht en creativiteit, wit voor puur en frisheid.

Ochre Gold:

Woonkleur 2016. Goud geeft succes in alles wat we ondernemen. Het is de kleur van rijkdom, luxe en exclusiviteit, liefde en trouw. De kleur Ochre Gold combineert goed met andere kleuren.

Waar staat jouw logo voor?  Welke kleuren gebruik jij?

Over Geraldine @ CherAll

Eigenaar van CherAll Web & App Design - Mobiele Marketing. Ik deel graag mijn kennis en ervaring om jouw te helpen online succesvol te worden.

2 reacties

  1. Dominggus Gaspersz op 15 maart 2018 om 19:33

    Goed bezig Cher, respect. Je was altijd al creatief in mind en daad. Keep on the good work.

    Groetjes je oud collega{Intermodulair) Dominggus

    • Geraldine @ CherAll op 16 maart 2018 om 09:33

      Hi Dominggus,
      Bedankt voor je leuke reactie en compliment. Was een leuke tijd bij Intermodulair.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.